2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. wonder
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. deathmetalverses
13. stela50
14. samvoin
2. radostinalassa
3. vesonai
4. lamb
5. hadjito
6. manoelia
7. samvoin
8. bateico
9. mimogarcia
10. getmans1
2. арабска култура
3. Блога на брат ми
4. Център за близкоизточни изследвания
5. irshad
6. Индимедия България
7. Работнически глас
8. Без Лого
9. Palestinian World
10. Блогът на Мавракис
11. ПОДСЪЗНАТЕЛНОТО НА БАЙ ДАЛАЙ
12. Информационна Агенция "Фокус"
13. ekipnews.
14. afera bg
15. Mediapool.bg - новини, анализи, коментари
16. Свободна мисъл
17. Актуално .ком
18. Литературен свят
19. Днес .Бг
20. Мястото на Юрий Александров
21. Блогът на нервната акула
- У нас отново се въвеждат властови мерки за ограмотяване - изследвания сочат, че неграмотността се увеличава. Как гледате на такава принуда, проф. Георгиев?
- Принудителното образование отблъсква така, както отблъсква всяка принуда. Властта превръща и грамотността в задължение. Принудително. Историята показва, че диктаторските режими много обичат да правят курсове по ограмотяване, за да управляват по-лесно - чрез грамотността властта действа по-решително. Това правеха и нацистите, и болшевиците, и българските болшевици. Защо властта не остави хората сами да избират искат ли да ходят на училище, да се научат да четат и пишат, или не искат. В историята на европейската култура има много хора, които в детството си или не са пожелали да ходят на училище, или не са имали възможност. Но в по-късни години ги обхваща желанието да се научат да четат и пишат. И между тях са били забележителни умове.
- Не звучи ли еретично това, което казвате?
- Говоря искрено. Не за първи път ме укоряват, че говоря еретично. Неграмотният има един вид сила, която на грамотния липсва, и обратно.
- Кои са подбудите на една власт за ограмотяване?
- Първата подбуда на властта да въведе принудително образование е, че е власт и трябва да принуждава всичко. Втората й подбуда е: “Нека хората умеят да четат нашите заповеди. Щом като умеят да четат вестници - които са, общо взето, наши, така ги впримчваме в мисловност на покорността.” Неграмотният човек може да бъде много по-буен и непокорен от грамотния.
- Тезата на властта е, че грамотният човек се управлява по-лесно, той е по-манипулируем, така ли да ви разбирам?
- Да. Но това не е теза на властта. Тя си мълчи, властниците може и да не осъзнават, но някак го усещат. И предпочитат да управляват хора, които могат да четат. Българското Възраждане минава под порива за просвета, строят се училища. И след това поривът заглъхва.
- Но по-популярната теза е обратната - че по-лесно се управлява неграмотният. Бихте ли се аргументирали исторически?
- Моите уважения към грамотните хора, към интелигенцията, но тя винаги е била по-покорната част от другите. В нашите освобожденски борби българите, които бързо желаят промяна, се разделят на две. Едните казват - бавно, постепенно, без кръв, с ум и с интелигентност, с начетеност, с просвета - така да се промени българският народ. Другите казват - не, революция! Нека отдадем уважение и на грамотните, на знаещите, на интелигентните, но и на неграмотните. А ако сме хора на място, ще премахнем задължителното образование.
- Но за да разберат хората какво става в света, трябва да могат да четат и да пишат. А в новия XXI век - век на информационните технологии, неграмотният човек няма ли по-малко шансове от другите?
- Нека не митологизираме този XXI век. Много векове е така - писарят, адвокатът, аристократът, грамотните са имали повече шансове да служат на властта. Делим хората така - едни, които служат на властта, и успяват в кариерата си. И други, които не служат на властта. Уважавам и двете посоки с нескривано предпочитание към вторите.
- Означава ли, че хората, които не са много грамотни, живеят по-лесно и имат по-чиста съвест?
- Не зная. Съвестта зависи от толкова много неща. Интелигентност и неинтелигентност не са решаващи определители на съвестта - човек може да бъде философ, пишещ и да бъде продажен. Може да бъде и достоен. Немският философ Фридрих Ницше определя древния атинянин Сократ така: “Човекът, който не написа ред.” Има подозрения, че Сократ е бил неграмотен. И не е желаел да се научи да пише, или ако е можел, го е криел. Но пишел или не пишел, е осъден да изпие чашата с отрова. Той не се предава, а много високо интелигентни хора отстъпват от убежденията си. От една гледна точка ги прославят, а от друга ги презират.
- Кое общуване предпочита властта - устното или писменото?
- Устното общуване има много предимства. Без оратори френската, руската революция не са това, което са. Руската революция има един посредствен оратор - Ленин, и един блестящ - Троцки. Словото може да предизвика действие. Чували сте: “Само дрънка и нищо не върши” и обратното - “Мълчи като темерут и само върши нещо”. Стара латинска максима казва: “Думите вълнуват, примерът увлича” - примерът, това е действието, а не думите.
- Няма да причислявам Бойко Борисов към ораторите, но той не е от мълчаливите, обича да приказва и умее да е убедителен. Без да ги сравнявам, но и той предпочита говоренето като упоменатия Сократ.
- (Усмихва се.) Има два основни типа властници. Едните са достатъчно силни, за да бъдат надменни, мълчаливи, да избягват да се явяват пред тълпата. Има и друг тип, които се стремят да показват, че угаждат на тълпата, че говорят на нейния език, че са непрекъснато сред нея. Днешният български министър-председател спада към втората група - това е безспорно. И двата типа власт имат свои силни страни и свои недостатъци. Тези недостатъци са особено явни в случая с г-н министър-председателя.
- Казват, че най-накрая в негово лице нашият народ си е намерил похлупака?
- Това е много огрубено и опростено твърдение. Вярно е, че Борисов се харесва на част от българския народ. Другите пък разбират хитрината и не го долюбват. Няма управник, който да се хареса на всички. Но Борисов е решил да се хареса на съответната част от управляваните. Не зная до каква степен му вярват и одобряват, но става.
- Доколко голям е проблемът с невежеството на властта и доколко то може да преобърне обществените нагласи? Опазил ни Бог обаче от власт на невежеството.
- Ако ме питате кое е по-доброто - да няма власт. Властта и когато е невежествена, и когато е вежествена - има и добри, и лоши страни.
- Кои са лошите?
- Механизмът на властта. Потискането на индивида.
- Но може ли светът да съществува без власт? Това проповядват анархистите.
- Де да може да стане това. Да няма власт и да има безвластие. Идеалите на анархизма се оказват непостижими, но всеки идеал действа и когато се оказва непостижим. Съпротивата срещу властта е най-добрият тип поведение на човек, който иска да бъде независим.
- Кои са по-опасни за властта - просветените или непросветените?
- В равна степен. Някои от просветените виждат кусурите на властта и ако имат възможност, го казват в очите й - спомнете си просвещенците. Великите революции се извършват от нисшите слоеве - полуграмотни, неграмотни. Но начело стоят интелигентни хора, пишещи по цяла лавица книги. Както е казал един умен човек - революциите се замислят от философи, провеждат се от професионални революционери и се увенчават с диктатори.
- Волен Сидеров иска да се откажем от името на връх Мусала, защото било турско. Как виждате такава идея?
- Преди връх Ботев се наричаше - Юмрукчал, а връх Вихрен - Елтепе. И е възпян като Елтепе в стихотворение на Вапцаров. Побългаряването на местни названия е нещо неизбежно. Мусала съдържа думата Аллах, Бог. Означава нещо като връх на Аллах, Божи връх. През 1934 г. се изхвърлят турските названия на много градове и още повече села.
- Изхвърлят се и сега.
- Турция в своя порив да възстанови турската империя и да превърне България в своя провинция черно на бяло предлага да се върнат турските местни названия. Турското предложение зная, че е направено неофициално с един турски анкетен лист с питане: “Желаете ли да се възстановят турските названия?” Такава е българската участ. А знаете ли връх Мусала какво друго име имаше?
- Припомнете, моля ви!
- Сталин. Това става не веднага след 9 септември 1944 г. По комунистическите правила, за да нарекат на някого името на град - като Варна или връх Мусала, той трябва да е покойник. При смъртта на диктатора град Варна стана град Сталин, а връх Мусала - връх Сталин. Умря Сталин политически и върнаха предишните имена. Ако българите бяха праволинейни, още тогава трябваше да намерят българско име. Явно ги домързя. Не се сетиха, властниците са имали други ядове и сега съжаляват. Но Мусала би трябвало да има българско име. Юмрукчал беше по-символен - означава нещо като връх Юмрук. Но за нас сега много сериозен е въпросът за бъдещето на кирилицата в България.
- Имате предвид възможността за навлизане на латиницата у нас? Каква е тя?
- Нека погледнем до най-близките си съседи - и като език, и като дух са сърбите. Там има две официални азбуки - латинска и кирилица. В Сърбия постепенно прониква латиницата и това проникване преминава в изтикване. В българския живот латиницата нахлува така, както нахлуват хиляди вносни думи. Българите вече не ходят на пазар, а правят шопинг, не започват, а стартират, не завършват, а финализират. Успоредно с това нахлуване на англицизми върви и усилването на латиницата. Тя много скоро ще бъде въведена като задължителен предмет за най-малките български ученици. Всъщност това е решено, доколкото зная.
- Кога и как е станало това?
- Тихомълком е решено. Пък и да се откажат - дечурлигата вече са принудени да знаят повече латиница, отколкото кирилица. Ако нещата в България вървят, както са тръгнали, ние ще вървим по сръбския път. Две официални писмености, при което количествен и качествен превес ще взема все повече латиницата. Единственият начин това да не случва в България е държавата отново да стане руска подопечност. Но от двете злини бих предпочел латиницата, отколкото руския ботуш.
- Доколко фатална е смяната на писменост?
- В много случаи - неизбежна. Но винаги е мъчителна.
- Това ще доведе ли до трусове?
- Уха! Ако човек иска да прочете българска книга, от началото на XX век, трябва да учи тази писменост и вече много по-трудно ще я прочете. Смяната на писмеността води до отчуждаване на предишната култура. Народите, които си сменят азбуката, са нещастни (въздъхва). Но ние отдавна сме си нещастен народ.
http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=555559